Avaleht Tehnika Tänased robotiuudised räägivad jutu- ja kaubarobotitest

Tänased robotiuudised räägivad jutu- ja kaubarobotitest

JAGA
Foto: S-Grupp

Tänased robotiuudised kõnelevad sellest, et Prisma emafirma S-Grupp testib roboteid nn riiuliaukude vältimiseks ning sellest, et tehisintellekti on võimalik edukalt kasutada kliendisuhtluses.

Esmalt räägime nn rauast robotist – S-Grupp testib Äripäeva teemaveebi kaubandus.ee teatel kauplustes roboteid, mis kauba otsalõppemisest reaalajas teada annavad.

S-Grupi saadavuse juhtimise ja kaupluseprotsesside juht Sanna Timola sõnul aitab uus tehnoloogia tagada, et kaupluses on alati kaubad olemas ning kliendid ei pea tühja riiuli pärast tuju rikkuma.

Sisuliselt teeb tehnoloogia ära töö, mida praegu kaupluses pidevalt teha ei saa. „Kaubariiulite olukorra pidev jälgimine reaalajas on ilma automaatikata praktiliselt võimatu,“ märgib Timola.

Robotkaamerat katsetati esmalt leivaosakonnas. „Värske leib on paljudele klientidele kauplusekülastuse põhieesmärk ning seetõttu on oluline tagada selle saadavus,“ ütleb Timola. Tema sõnul peaks tulevikus robotkaamera abil saadav info aitama tellida leiba just õiges koguses.

Timola ütleb, et tehnoloogiat hakati julgelt katsetama, kuigi see on alles arendamisetapis. „Oleme testimise käigus targemaks saanud, kuid robotkaamera laialdasema kasutamiseni on veel pikk tee minna.“

Automatiseeritud juturoboteid loova idufirma AlpaBlues juhi Indrek Vainu sõnul on tehisintellekti võimalik edukalt kasutada kliendisuhtluses, kirjutab Äripäeva teemaveeb ituudised.ee.

Masinõppest ja tehisintellektist räägitakse palju, aga kaugeltki kõik pole Vainu kinnitusel seda veel reaalselt kasutanud või selles ärilist kasu näinud.

„Kui paar aastat tagasi AlphaBluesiga alustasime, siis teadsime, et soovime midagi tehisintellekti valdkonnas teha, kuid otsisime oma nišši ja fookust,“ selgitas ta teaduspargis Tehnopol toimunud innovatsiooniprogrammi Level11 seminaril.

Kliendisuhtluseks on inimtööjõud Vainu sõnul sageli liiga kallis ning see on valdkond, milles robotid suudavad väärtust luua. Tema väitel meeldib inimestele chati kaudu vestelda, kuna see on kiire ja lihtne.

„Inimene on üldiselt egoist. Tal ei ole vahet, kas ta räägib roboti või inimesega. Inimene tahab kiirelt adekvaatset vastust ja kui robot selle talle annab, siis ta on rahul. Roboti võlu peitub selles, et ta suudab vestelda korraga kasvõi miljoni inimesega,“ märkis ta.

„Seetõttu ongi ettevõtte seisukohalt oluline analüüsida, kui palju vestlusi päevas tuleb pidada. Kui neid ei ole palju, siis võib olla odavam ja lihtsam palgata inimene, kes küsimustele vastab. Kui neid vestlusi on aga väga palju, siis on kokkuhoid kindel,“ sõnas Vainu.

Juturoboteid kasutatakse üha rohkem, kuid reeglina on nad inglise, hispaania või mõne teise suurkeele põhised. Seetõttu otsustas AlphaBlues luua platvormi, mis mõistaks ka väiksemaid keeli.

„Täna keskendume oma müügis näiteks Poola turule, kus elab 40 miljonit inimest ja kus me näeme väga suurt potentsiaali selles, et robot suudab küsijale vastata tema emakeeles,“ selgitas Vainu. Tema juhitav AlphaBlues lõi hiljuti võimaluse oma toote kaudu häälkäskluse põhiseid süsteeme ehitada.

Keel ja inimkõne on Vainu sõnul midagi nii keerulist, et arvutite algoritmid pole veel piisavalt arenenud, et suudaks inimesi täielikult asendada. „Pigem tegeleme sellega, kuidas inimeste tööd lihtsamaks ja efektiivsemaks teha,“ selgitas Vainu.