JAGA

Aastaid kestnud taksosõda, milles on karvupidi koos olnud nn vana kooli taksojuhid ja piraat-taksojuhid, vana kooli taksojuhid ja äpi-sõitjad, äpi-sõitjad ja jagamismajandajad jne jne, on jõudnud uude faasi – täna südaööl siseneb Eesti turule uus suur vahendaja: Yandex.Taxi.

Suhteliselt kehvas keeles koostatud pressiteates rõhutab Yandex.Taxi, et “erinevalt teistest sarnastest teenustest arvestab Yandex.Taxi sõidu täpset hinda kohe pärast lähtekoha ja sihtkoha andmete sisestamist. Reisitasu ei muutu, isegi kui sõiduaeg suureneb ummikute tõttu. Sõidu eest võib maksta sularahas või pangakaardiga rakenduses, summa debiteeritakse automaatselt. Tellimuste jaotamisel võtab rakendus ka arvesse autojuhi reitingut, mis põhineb kasutajate tagasisidel ja statistikale sõitude kohta. Kõrgema reitinguga autojuhid saavad tellimusi esmajärjekorras. Kui reisija unustas oma asju autosse või tahab esitada küsimust — ta saab kirjutada rakenduse vestlusesse. Klienditeenindus töötab ööpäevaringselt, 7 päeva nädalas. Yandex.Taxi ei tööta otseselt autojuhtidega. Teenus teeb koostööd ainult ametlike taksoparkidega, kellel on taksoveoluba. Tallinnas on teenusega ühendatud üle 300 auto kümnest taksopargist, kes on Yandex.Taxi partnerid. Eesti on teine ELi riik, kus Yandex.Taxi alustas oma tööd. 15. märtsil hakkas ta käivitus teenus Lätis: esimese kuu jooksul Riias rakendust kasutas viiskümmend tuhat inimest. Kokku Yandex.Taxi tegutseb 300 linnas kümnest riigist. Rakendus Yandex.Taxi on tõlgitud 15 keelde.”

Vahekokkuvõtteks võib öelda, et taksoturg on Eestis üks kummaline, turumajandusele mittealluv valdkond – pikki-pikki aastaid ei ole see end ise korrastanud, abi pole olnud ka riiklikest regulatsioonidest. Näis, kas suure konkurendi turuletulek sunnib siinseid taksojuhte/sõiduvahendajaid end kokku võtma ning ühest kohast teise sõita soovivaid kliente teenindama hakata või jätkatakse pigem üksteise siunamise ränkraskel teel…