JAGA

10. aprillil Tallinna Kultuurikatlas toimuv MELT innovatsioonifoorum toob katelde lavale kokku Eesti parimad praktikud erinevatest elu- ja ärivaldkondadest, kes jagavad oma inspireerivaid lugusid, mis julgustavad muutustele ning räägivad tootearendusest ja innovatsioonist oma ettevõtete näitel. Nad kõik kinnitavad, et ettevõtluse üks edu alus on pidev tootearendus ning see on ühtviisi oluline nii alustavatele start-up’idele kui ka pika ajalooga organisatsioonidele. Kuid ikkagi keerleb tootearenduse ja innovatsiooni ümber mitmeid müüte, mida MELT innovatsioonifoorum kuue erineva teemaploki kaudu hakkab lahti murdma.

Kas innovatsioon eeldab kõrgeid panuseid?

Tihti arvatakse, et uuteks ja ägedateks tegudeks ärimaailmas peab endal pangakontol olema vähemalt kuuekohaline arv. Kuid tegelikkuses on olemas mitmeid nupukaid viise oma lennukatele ideedele rahastuse saamiseks. Rahastuse teemaplokis astub üles kolm ettevõtet, kes on oskuslikult oma äritegevusse kaasanud välisinvestoreid nii Eestist kui ka rahvusvahelises plaanis. Kuidas üks alustav ettevõte võiks oma idee investoritele maha müüa? Mis on need nipid ja nõksud, mida igaüks peaks arvesse võtma?

Rahastuse teemaploki avab rahastusplatvormi Fundwise üks asutajaid Gleb Maltsev, kes jagab praktilist nõu, kuidas oma äriideed potentsiaalsetele investoritele maha müüa. Oma loo räägib kõigest kolme päevaga Fundwise’i platvormil ettevõttesse 110 000 eurot kaasanud  peenjoogivabriku Nudist asutaja Kait Karu. Uue ajastu panga Change juht Kristjan Kangro jagab oma kogemust, kuidas neil õnnestus möödunud aasta oktoobris ICOga kaasata oma äritegevusse tervelt 17,5 miljonit dollarit.

Innovatsioon – kas teaduse toode?

Teaduslik lähenemine annab valmisproduktile kindla eelise, mida on konkurentidel järele teha peaaegu võimatu. Teaduskoostööst sündinud tooted on ka potentsiaalsed ekspordiartiklid, mida on näidanud Eesti ettevõtete edulood. Teaduse teemaplokis keskendutakse ettevõtete ja teadusasutuste omavahelisele koostööle – selle võlule ja valule. Kui lihtne see on? Kust alustada ja millise eelise teaduslik lähenemine tootearendusse annab? Kas ja kuidas riik võiks teaduskoostööd omalt poolt soosida ja arendada, sest just sellest võib sündida selline innovatsioon, mis riiki raha tagasi toob.

Teaduskoostöö teemaploki avab tehnoloogiaettevõtte Milrem Robotics teadus- ja arendusdirektor Mart Noorma, kes räägib ettevõtte pidevast koostööst teadusasutustega mehitamata sõidukite ja päästerobotite väljatöötamisel. Meditsiinidiagnostika tooteid arendav Selfdiagnosticsi tegevjuht Marko Lehes jagab oma kogemusi teadusasutustega koostööst nii Eestist, Saksamaalt, Ameerika Ühendriikidest kui ka Aasiast. Teadusploki lõpetab Guaana tegevjuht Marko Russiver, kes keskendub teadlaste omavahelisele koostööle: milline potentsiaal avaldub teadusprojektides siis, kui keeruliste probleemide lahendamisesse saab kaasata erinevate valdkondade teadlased?

MELT innovatsioonifoorumi inspiratsioonikõneleja on Soomest pärit leiutaja, futurist, esineja ja helilooja  Perttu Pölönen.

Kas säästev innovatsioon on kasumlik?

Keskkonnasõbralikkus ja jätkusuutlik tootmine on tänapäeva tootearenduses muutumas järjest olulisemaks. Kuid miskipärast kõik, millele on juures silt “öko”, on pea alati turul kallim. Jätkusuutlik tootmine on kahtlemata vajalik ja tänapäeval järjest olulisem, kuid kas see päeva lõpuks end ka ära tasub? Selles teemaplokis keskendutakse kolmele ettevõttele, kes räägivad oma õnnestumistest ja tagasilöökidest keskkonnasõbralike toodete valmistamisel. Oma loo räägivad männiokastest seinapaneele tootva ettevõtte Okkastyle juht Margus Siilik ja lihatööstuse väheväärtuslikest jäätmetest valmistatud keskkonnasõbraliku ja nahaga keemiliselt identse tekstiili tootja Gelatex Technologies juht Märt-Erik Martens. Paneeli lõpetab Reverse Resources, kelle idee on pakkuda riidetööstuste disaineritele tehnoloogiaplatvormi, mille kaudu saab osta Aasia rõivatööstuses ülejäänud riiet, suurendades nii taaskasutatavate rõivaste hulka.

Koostöö on parem äri kui konkurents

Koostöö viib sageli võimsama tulemuseni kui konkurents, sest mida teha, kui sul on hea idee, aga napib teadmisi selle elluviimiseks. Koostöö teemaplokis julgustavad kolm ettevõtet otsima ja tegema tootearenduses koostööd ka välispartneritega. Kui lihtne on leida koostööpartnereid väljaspool Eesti piire? Kui keeruline on kahe riigi vahel tootearendusprotsessi juhtida, kuidas see koostöö edukalt tööle panna ja kasumliku tulemuseni viia? Oma inspireeriva loo räägib mitme partneriga koostöös tarka töörõivast arendav Protex Balti tegevjuht Helena Almqvist ning arste ja ettevõtjaid ühendav innovatsioonikliinikute sarja eestvedaja, Connected Health klastri innovatsioonijuht Kitty Kubo. Viimase esinejana astub üles Eesti ja Hiina omavahelise koostöö vilju maitsnud ja uue ajastu elektrirollereid arendava Stigo tegevjuht Ardo Reinsalu.

Tehnoloogia ja innovatsioon – vaid taevas on piiriks

Tehnoloogia teemaplokis arutlevad kolm esinejat, kuidas tehnoloogia on muutunud ja pidevalt muudab meie igapäevaseid tooteid ja teenuseid ja millise lisandväärtuse see toodetele annab. Laval astub üles Telia IoT valdkonna juht Toomas Kärner kes räägib laiemalt Telia panusest uute tehnoloogiliste lahenduste leidmisesse. Hea näide selleks on koostöös ERGOga valminud E-kindlustus. Operose Labsi juhatuse liige Christer Loob kõneleb koostöös lennukite remondi- ja hooldusteenuseid pakkuva ettevõttega arendatavatest uue ajastu nutiprillidest ehk tehnoloogilisest saavutusest, mis võimaldab kliendil näha uut kujundust lennuki kerel enne värvimistöödega alustamist. Algselt 3D-printimisega alustanud Wolf3D juht Timmu Tõke räägib oma ettevõtte näitel sellest, kuidas tehnoloogia areng võimaldas neil põhitoodet pidevalt uuendada ja haarata seeläbi rohkem turgu ja sihtrühma.

Strateegiline innovatsioon sünnib küsimuste kvaliteedist

Strateegilise innovatsiooni teemaplokk toob lavale pika ajalooga ettevõtted, kes räägivad oma igi-kestvast tootearendusest. Mis saab siis, kui sinu põhitoode on küps ja sellel pole enam turgu? Kas lõpetada äritegevus või leida omale uus nišš? Aga kui sul läheb oma ärivaldkonnas hästi, kas see tähendab, et tuleks jääda paigale või otsida pidevalt uusi võimalusi eristumiseks ja teenuse lihvimiseks?

Andre Farmi perenaine Erika Pääbus räägib oma inspireeriva loo, kuidas mitmete takistuste ja raskuste kaudu jõuti oma põhitoote – lehma piima – juurest hoopis selle väärindamiseni ja pandi alus tunnustatud Andre juustufarmile. Interlexi ja Skuuperi tegevjuht Inge Rätsep kõneleb oma julgest sammust osta osalus tõlketehnoloogia iduettevõttes Skuuper, et saavutada oma valdkonnas konkurentsieelis. Teemaploki lõpetab Eesti ühe vanima ettevõtte, hotelli Viru, revolutsioon hotellimaastikul. Sokos Hotels Tallinna müügi- ja turundusdirektor Evelin Org toob kuulajateni inspireeriva loo, miks ja kuidas valmis neil täiesti uus nišihotelli: Eesti disaini ja lugude hotell Estoria.

Innovatsiooni Showcase

Lugude kõrval pakub foorum ka käegakatsutavat innovatsiooni praktilist poolt. Katla suurel Showcase’i alal toimuvad Eesti ettevõtete, säravate start-up’ide ja õpilasfirmade innovaatiliste toodete ja teenuste esitlused. Paljud ideed ja ettevõtmised on tuntust kogunud nii õpilasfirmade konkurssidel kui ka Ajujahil, kuid nüüd on kõigil võimalus leiutisi omal käel proovida. Esindatud on väga mitmed tegevusvaldkonnad, mis tõestab, et innovatsioon ei sõltu ettevõtte tegevusvaldkonnast, vaid julgusest mõelda teisiti, eristuda ja lihtsalt pealehakkamisest. Showcase’il saab näha Ragnaroki tarka riietust, PowerUpi kaasaskantavaid elektrigeneraatoreid, Eesti rabast valmistatud näotoonikut, Telia ja ERGO koostöös valminud e-kindlustuse lahendust, erilisi Juice3 mahlakontsentraadi kuubikuid, biojäätmeid lagundavat Festera prügikasti, 3D-saviprinterit, hea une tagavat raskustekki, Stigo elektrirollerid, lihatööstuse väheväärtuslikest produktidest valmistatud nahasarnast materjali Gelatex jpm.

Kohtume MELT innovatsioonifoorumil 10. aprillil Tallinna Kultuurikatlas. Tule ja terita oma innovatsioonimeelt!