JAGA

Igaüks oskab teha mobiiliäppi! Jah, mõned ei oska küll programmeerida aga see on äpi tegemisel kõige väiksem mure, suurim töö äpiarenduses on hoopis võimalike kasutajatega kogu aeg ja kuni tüütuseni rääkimine.

Mobiiliäpp on mõne toote või teenuse mobiilne kasutajaliides. Kui sul juhtub olema mõni toode või teenus mille kasutajad võiks seda saada juhtida mobiililt, siis on suur tõenäosus, et vajad mobiiliäppi. Toode on näiteks mänguauto, turvaalarm, kõrgtehnoloogiline jope või saunakeris. Teenuse näited on mobiilne parkimine, pangandus, ühistransport ja suhtlemine võrgus.

Siiski mitte alati ei ole vaja just mobiiliäppi, vahel piisab millestki lihtsamast. See ongi äpiloomise esimene väljakutse – võimalusel see tegemata jätta ning alustada millestki lihtsamast. Näiteks saunakerise äpp on vahva aga võib-olla piisaks SMSi saatmise võimalusest, et saun ennast kütma hakkaks. Kui kütma hakkamine on teenuse ainus nutifunktsioon, siis ei tundu äpp põhjendatud, piisab kolmest SMSist: „hakka kütma“, vastusest „hakkasin kütma“ ja teatest, et „nüüd on saun soe“. Sobiks ka vestlusroboti (ChatBot) lahendus. Sellise tegevuse nimi äpimeistrite keeles on tellija vajaduste väljaselgitamine.

Kui aga äpi vajadus on selge siis on järgmine väljakutse teha lihtne äpp. Ideid mida see äpp teha võiks on alati väga palju ning nendel ideedel on oma koht, selle nimi on „backlog” ehk ideede fail su arvutis. Äppi endasse peaks jõudma, vähemalt alguses, siiski ainult need ideed mis on kõige olulisemad vastva toote või teenusega suhtlemisel. Alles peaks jääma vaid see, mis äpi kasutajale enim korda läheb, miks ta üldse selle äpi omale tõmbama peaks. Mõistmiseks peaks siin kindlasti kasutama vestlustes ka potentsiaalseid kasutajaid. See on äpimeistrite keeles kasutaja vajaduste väljaselgitamine.

Nüüd tuleb luua äpi navigatsioon. Ka see töö on lihtne. Esmalt joonista oma äpi ekraanivaated mõnedele A4 kontoripaberitele. Siis võtad iga nupu ja elemendi mille oled oma äppi planeerinud, kustutad selle maha ja mõtled, et kas nüüd muutus äpp mõtetuks? Kui ei muutunud, siis kustutad järgmise, näiteks Facebookis jagamise nupu. Siis kalendri nupu ja siis asukohamääramise nupu jne. Edust innustununa proovi ära viskamist terve ekraanivaatega. Kõik need võib hiljem tagasi panna kui on selge, et kasutajatel äppi üldse vaja on.

Oleme jõudnud esimese keeruka ülesandeni, mis on graafiline disain. Kui seda ise ei oska siis on see mõistlik tellida aga võib ka ise jätkata – kui eelmistes punktides on lihtsustamine olnud piisav siis ei ole ju palju teha.

Kui disain on valmis, võib äppi testima hakata. Trükid paberid välja ja viit tuttavatele, kolleegidele ja klientidele näha. Kas saad aru, mida siin teha saab? Kas sellest oleks abi? Kas pidid kaua otsima enne kui aru said? Kas ma tüütan sind juba nende küsimustega? Kui oled kirja saanud 10 vastust „jah, tüütad”, võib projektiga edasi minna. Või siis tagasi minna kujundama, kui vestluste käigus selgus, et pilt on liiga keerukas. Uuesti kujundama hakkamine võib olla tüütu kuid on palju odavam kui kasutusvigade parandamine peale programmeerimist.

Nüüd tuleb äpp valmis programmeerida ehk siis tellida, sest ise programmeerima õppimine on küll võimalik, kuid ei ole ajaliselt efektiivne. Las keegi teeb selle ära. Õnneks on ülesanne praeguseks hästi ära kirjeldatud ning läbi mõeldud ja funktsioone minimaalselt, mis muudab eelarve sobilikuks.

Järgmiseks on testimine. Esmase testimise, et kas äpp üldse töötab, teeb ära programmeerija, olgu ta siis firma või eraisik. Siiski pead ise veel testima. Ja siis tegema kõige olulisema – otsima mõne päris kasutaja ja tal laskma testida (vihje: kõik need inimesed, kes enne oma arvamuse graafilise disaini kohta andsid, on kindlasti rõõmsad nähes, et nende sisendist on kasu olnud ja nad saavad veel hinnanguid anda).

Ilmselt tuleb äppi mõned pisimuudatused sisse viia, aga ei midagi erilist kuna suuremad kasutusvead tulid välja juba enne, graafilisele lahendusele tagasisidet paludes. Nii et need väikesed asjad veel ning võibki äpi maailmale ligipääsetavaks teha… ja siis muidugi uuesti kasutajatelt tagasisidet paluda.

 

Autor: Henrik Aavik, Applaud.ee juht