JAGA

Koostöö alustamine maailma suurima veebipoe Amazoniga pole lihtne, kuid siiski jõukohane enamikele Eesti ettevõtjatele. Käsitleme seitset küsimust, mis on olulised Amazoniga koostööd kaaluva ettevõtja jaoks.

Miks üldse Amazon?

Amazon.com on maailma suurim veebikaubamaja, mida kasutab 300 miljonit inimest. Kuigi tänapäeval on e-poe loomine muutunud kättesaadavaks pea igaühele, on tihti tulemuslikum kasutada olemasolevat veebikaubamaja. Sageli pole loodavad veebipoed piisavalt kasutajasõbralikud, klientideni jõudmine on kulukas ning oodatud tulemuste asemel tehakse üksikud müügitehingud. Paljud Eesti ettevõtted lõikavad kasu Amazoni globaalsest müügiplatvormist. Olgugi, et Amazoni lahenduse puhul tuleb loovutada osake müügitulust veebikaubamajale, pole sel juhul vaja vaeva näha enda veebipoe arendamise ja ülalpidamisega.

Kas tellimust oleks mõistlik ise hallata?

Kasutades tellimuste haldamismudelit Fulfilled By Merchant, ehk lühidalt FBM, vahendab Amazon vaid müügitehingut. Olgugi, et kaupade transpordi reeglid ja transiitaeg on Amazoni poolt ette määratud, vastutab õigeaegse tarne organiseerimise eest müüja. Edukalt toimib see enamasti Ameerika Ühendriikides riigisiseste saadetistega, kus müüja ja ostja asuvad samas riigis. Sel juhul on võimalik kaupmehel tõepoolest logistikakulusid ise kontrollides efektiivsust tõsta. Ent teistes riikides asuvad kaupmehed peavad arvestama, et neil tuleb leida sihtturul logistikapartner, kelle kanda jääb bürokraatlik asjaajamine tollis, hoiustamine, komplekteerimine ja ostjale väljasaatmine. Lisaks sellele peab kaupmees ise neid protsesse haldama. Kuigi lõppkliendile saadetakse kaup müüja poolt kontrollitud logistika ja selle kuludega, tuleb arvestada Amazoni vahendustasu ja logistikapartneri kuluga, mis võib lõppkokkuvõttes tähendada, olenevalt kaubaartiklist, üsna suurt kogukulu.

FAKTID AMAZON.COM KOHTA
43.74 miljardi dollari eest müüdi 2017. aasta III kvartalis kaupu Amazonis. 300 miljonit kasutajat on 2017. veebruari seisuga Amazoni veebikaubamajal.

140 miljonit ühikut kaupa müüdi Amazoni läbi aegade edukaimal müüginädalal.

30 miljonit inimest keskmiselt kasutab kuus Amazoni mobiiliäppi.

100 000 kasutajat on müünud Amazonis kaupu enam kui 100 000 dollari eest.

45 000 laorobotit on praegusel hetkel Amazoni “palgal.”

80% ameeriklastest Amazoni kasutajatest ostab keskkonnast mõne toote vähemalt korra kuus.

43,5% Ameerika Ühendriikide netikaubandusest on Amazoni käes.

Ehk peaks tellimust haldama Amazon?

Mudel, mida kutsutakse Fulfilled By Amazon ehk FBA, tundub esmapilgul mugav ning muretu, kuna pakub mitmeid eeliseid, näiteks võimalust saata korraga suurem kogus kaupa Amazoni logistikakeskusesse, mis aitab olulisel määral vähendada tellimuste haldamisega kaasnevat ajakulu. Amazoni logistikalahendused on pigem kõrgema hinnatasemega, mis alustavale veebimüüjale võib küll tähendada FBM mudelist kallimat, kuid oluliselt mugavamat ja lihtsamat lahendust. Siinkohal tasub silmas pidada, et ka kaupade tagastamisel kehtib FBA mudeli puhul Amazoni reeglistik.

Kuidas valida usaldusväärne logistikapartner?

Jääb iga müüja enda otsustada, kas kasutada FBM või FBA mudelit, ent viimase kasuks otsustades peab silmas pidama mõnda olulist detaili. Esimene punkt, mida silmas pidada on, et Amazon on tarneahelas vaid vahendaja rollis ning mitte üheski etapis ei ole Amazon kauba omanik. Et Amazon ei võta enda vastutusalasse ühtegi transpordiahela osa, peab müüja poolt valitud logistikapartneril olema võimekus korda ajada ka tolliformaalsused sihtriigis, milleks paljud logistikaettevõted võimelised pole.
Teiseks peab arvesse võtma, et Amazoni ametlike koostööpartnerite nimekiri ei ole pikk – seega tuleb valida nende logistikaettevõtete seast, kellel on õigus Amazoni logistikakeskustesse kaupa tarnida. Eksimuste korral võivad tekkivad lisakulud ületada suuresti kaupade müügilt eeldatavat tulu.

UPS Supply Chain Solutions (UPS SCS) on Amazoni suurimatest partneritest, pakkudes veebimüüjatele logistika täisteenuslahendusi. Eestis ja Lätis on UPS SCS volitatud esindaja Balti Logistika AS.

Kui kaua võtab reaalselt aega, mil kaup jõuab müüki?

Esmalt peab veebimüüja Amazonis müügiprotsessi käivitama ning valima endale sobiva mudeli tellimuste haldamiseks. Kui FBM mudeli puhul vastutab kaupmees kaupade ostjani transpordi eest täielikult, siis FBA mudeli puhul Amazonilt saadud detailide alusel saab arvestada, kui palju kaupa, millal ning millisesse Amazoni logistikakeskusesse saab saata. Kui detailid paigas, koostab logistikapartner sobiva transpordilahenduse kaupade toimetamiseks Amazoni logistikakeskustesse. Näiteks Balti Logistika garanteerib, et lennutranspordi puhul tooted on üle suure lombi viidud hiljemalt seitsme tööpäevaga, millele sellele lisandub impordi tollivormistusele kuluv aeg. Juhul, kui toodete importimisel USA’s rakendatakse erinõudmisi, aitavad Balti Logistika spetsialistid vastava paberimajanduse ette valmistada. Arvestama peab ka kõrghooaegadega, näiteks jõuludega, mil ostumaanias inimeste nõudlus teeb ajakulukamaks kõigi osapoolte töö. Kui ettevõte soovib garanteerida, et tema kaup on saadaval ka jõulupühade nädalal, tuleks see ebameeldivate üllatuste vältimiseks teele panna kohe kuu alguses.

Mis juhtub, kui valitud transpordilahendus ei toimi?

Puuduliku transpordilahenduse tõttu võib tekkida ebameeldiv olukord, kus kaup jääb näiteks sihtriigis tolliterminali kinni ega pääse asjakohase dokumentatsiooni tõttu liikuma. Selliste situatsioonide puhul peab klient ka kaupade tagasi toomise transpordi ise kinni maksma, mis tähendab märkimisväärset lisakulu. Mõnel puhul on müüjad sellistel hetkedel vahetanud poolel teel logistikapartnerit, et need viimases hädas välja aitaks. Et Amazoni edu üheks suureks põhjuseks on suure masinavärgi laitmatu ning reeglipärane toimimine, milles erandeid ei tehta, siis tuleb austada ka Amazoni poolt kehtestatud reegleid kaupade tarnimisel. Näiteks: Amazoni arvutisüsteem arvutab automaatselt ajaakna kaupade logistikakeskusesse üleandmiseks, ning seda tuleb täpselt järgida.

Aga mida ikkagi Amazonis müüma hakata?

Kui tellida näiteks Aasiast telefone ning neid Amazonis edasi müües õnne proovida, on ette teada, et müüjal on tuhandeid konkurente. Kui turule minna tootega, mis on originaalne ja innovaatiline, midagi, mida teistel ei ole, siis otsene konkurents puudub, ning tõenäosus edu saavutada on oluliselt suurem. Seega pole halb mõte kaubelda lisaks innovaatilistele ja kõrgtehnoloogilistele toodetele ka näiteks põneva käsitööga: olgu selleks kifti rahvusmustriga vaibad, pilkupüüdva tikandiga kandekotid või puidust voolitud köögitarvikud. Ent kuigi Amazon on tõeline võimalustemaa, pole mõistlik kõiki kaupmehele olemasolevaid ressursse kohe Amazoni äri alla suunata: soovituslik on alustada samm-sammult ning katsetada, kuidas süsteem toimib ja kaup valitud turul peale läheb. Ja seejärel arendada oma tegevusest välja miljoniäri.

Autor: Peeter Vahar, Balti Logistika AS